Assessment of knowledge of Pharmacy students about medicinal plants and herbal medicines

Authors

  • Lidia Kazue Iukava Biomédica, Mestrado Profissional em Plantas Medicinais e Fitoterápico na atenção Básica Unipar Universidade Paranaense.
  • Carlos Daniel de Siqueira Coradette Cirurgião dentista especialista em saúde pública, e ortodontia
  • Priscila Megda João Job Zago Médica cardiologista, Mestrado Profissional em Plantas Medicinais e Fitoterápicos na atenção básica, Unipar
  • Fabiane Lucila Meotti Farmacêutica / Universidade Paranaense-Unipar/Especialista em Farmacologia pela Uninter/ Departamento de Saúde
  • Heris Lorenzi dos Santos Perfeito Fisioterapeuta Mestrado Profissional em Plantas Medicinais e Fitoterápico na atenção Básica Unipar Universidade Paranaense
  • Joice Karina Otenio Mestre em Plantas Medicinais e Fitoterápicos na Atenção Básica. Universidade Paranaense, Umuarama – PR, Brasil
  • Ezilda Jacomassi Professora no Programa de Mestrado Profissional em Plantas Medicinais e Fitoterápicos na Atenção Básica, Universidade Paranaense – Umuarama - PR, Brasil
  • Daniela de Cassia Faglioni Boleta-Ceranto Professora no Programa de Mestrado Profissional em Plantas Medicinais e Fitoterápicos na Atenção Básica, Universidade Paranaense – Umuarama - PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21270/archi.v10i7.5220

Keywords:

Plants, Medicinal, Phytotherapeutic Drugs, Education, Pharmacy

Abstract

The aim of this study was to evaluate the knowledge about medicinal plants and herbal medicines in a higher education institution in the southern region of Brazil, Universidade Paranaense - UNIPAR, considering the importance of herbal medicine for the professional training of pharmacy courses. A quantitative and descriptive study was developed, applying a questionnaire, by Google Forms, to assess the knowledge about plants and herbal medicines, with all 23 academics from the 4th year of the pharmacy course. The results showed that 60.9% of students use some medicinal plant, 95.7% of students learned to use medicinal plants in college and the most cited plants were: mint, hibiscus and boldo, 95.7% answered that they would indicate use from herbal medicines and medicinal plants to other people, 87% of academics responded that perhaps they do a specialization in medicinal plants and herbal medicines. This study demonstrates that academics, using medicinal plants with a certain frequency, acquired information from the University and acquired traditional knowledge, with the need for greater knowledge about the importance of professional improvement, with the realization of specialization, considering the potential of herbal medicine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badke M, Heisler E, Ceolin S, Andrade A, Budó M, Heck R. O conhecimento de discentes de enfermagem sobre uso de plantas medicinais como terapia complementar. RPCFO. 2017;9(2):459-65.

Salesse D, Medeiros FC, Silva CCM, Lourenço ELB, Jacomassi E. Etnobotânica e etnofarmacologia das espécies de Amaryllidaceae, Anacardiaceae, Annonaceae e Apiaceae. Arq Ciênc Saúde UNIPAR. 2018;22(3):205-16.

Badke RM, Budó MLD, Silva FM, Ressel LB. Plantas medicinais: o saber sustentado na prática do cotidiano popular. Rev Esc Anna Nery. 2011;15(1):132-39.

Hasenclever L, Paranhos J, Costa CR, Cunha G, Vieira D. A indústria de fitoterápicos brasileira: desafios e oportunidades. Ciênc saúde colet. 2017;22(8):2559-69.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Ciência, Tecnologia e Insumos Estratégicos e Departamento de Assistência Farmacêutica e Insumos Estratégicos. Portaria nº 5.813, de 22 de junho de 2006. Aprova a Política Nacional de Plantas Medicinais e Fitoterápicos e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília. 2006;20, p. 60.

Firmo WCA, Menezes VJM, Passos CEC, DIAS CN, Alves LPL, Dias ICL. Contexto histórico, uso popular e concepção científica sobre plantas medicinais. Cad Pesq.2011;18:90-5.

Otenio JK, Baish RG, Carneiro VPP, Lourenço ELB, Alberton O, Soares AA et al. Ethnopharmacology of Cuphea carthagenensis (Jacq.) JF Macbr: A review. Braz J of Develop 2020;6(3):10206-219.

Kovalski LM, Obara TA. O estudo da etnobotânica das plantas medicinais na escola. Rev Ciênc Educ. 2013;19(4):911-27.

Carneiro VPP, Gumy MP, Otenio JK, Bortoloti DS, Castro TE, Lourenço ELB et al. Perfil dos agentes comunitários de saúde de um município do estado do Paraná e sua relação com plantas medicinais. Braz J of Develop. 2020;6(1):2902-918.

Martelli A, de Carvalho LAHB. Percepção dos moradores do distrito de Eleutério, município de Itapira-SP, acerca da utilização de plantas medicinais. Arch Health invest.2019;8(2):79-84.

Brasil. RDC nº 586 de 29 de agosto de 2013. Regula a prescrição farmacêutica e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. 2013.

Brasil. RDC nº 546 de 21 de julho de 2011. Dispõe sobre a indicação farmacêutica de plantas medicinais e fitoterápicos isentos de prescrição e o seu registro. Diário Oficial da União, Brasília. 2011.

Melo JG, Martins JDGR, Amorim ELC, Albuquerque UP. Qualidade de produtos a base de plantas medicinais comercializados no Brasil: castanha-da-índia (Aesculus hippocastanum (L.), capim-limão (Cymbopogon citratus (DC.) Stapf e centela (Centella asiatica (L.) Urban). Acta Bot Bras. 2007;21(1):27-3.

Talbott SM, Talbott JA, Pugh M. Effect of Magnolia officinalis and Phellodendron amurense (Relora®) on cortisol and psychological mood state in moderately stressed subjects. J Int Soc Sports Nutr. 2013;10(1):37.

Cunha MJ, Viana ESM, Souza JT, Silva SS. Os efeitos do Hibisco (Hibiscos sabdariffa) no emagrecimento. Rev Cient Univiçosa. 2016;8(1):657-61.

Uyeda M. Hibisco e o processo de emagrecimento: uma revisão da literatura Saúde em Foco. 2015;7:82-90.

Marques PA, Simão TA, Moriya MM, Antunes VMS, Oliveira CR. Prescrição farmacêutica de medicamentos fitoterápicos. BJNS. 2019;2(1): 1-9.

Canzi KN, Byczkovski C, Grigol DEB, Canezin M, Lima LT, Corrêa EJT et al. Levantamento florístico do horto medicinal do campus 2 da Universidade Paranaense (UNIPAR)– Umuarama/PR. Arq ciências saúde Unipar. 2012;16(3):123-37.

Willerding AL, Silva LR, Silva RP, Assis GMO, Paula EVCM. Estratégias para o desenvolvimento da bioeconomia no estado do Amazonas. Estudos Avançados. 2020;34(98):145-65.

Faria BMA, Valiati TB, Oliveira AA, Salvi JO. A Fitoterapia entre Acadêmicos Das Ciências da Vida. Saúde e Desenvolvimento. 2017;11(9): 200-13.

Oliveira ER, Menini Neto L. Levantamento etnobotânico de plantas medicinais utilizadas pelos moradores do povoado de Manejo, Lima Duarte-MG. Rev bras plantas med. 2012;14(2): 311-20.

Marques CSA et al. Anatomia e análise de óleo essencial das folhas de Hennecartia omphalandra J. Poisson (Monimiaceae). Rev. bras farmacogn. 2009;19(1):95-105.

Ruiz ALTG, Taffarello D, Souza VHS, Carvalho JE. Farmacologia e toxicologia de Peumus Boldus e Baccharis genistelloide. Rev bras farmacogn. 2008;18(2):295-300.

Bakke A, Leite RS, Marques MFL, Batista LM. Estudo comparativo sobre o conhecimento do uso de plantas abortivas entre alunas da área de saúde e da área de humanas da Universidade Federal da Paraíba. REF. 2008;5(1):24-31.

Mauro C, Silva CP, Missima J, Ohnuki T, Rinaldi RB, Frota M. Estudo anatômico comparado de órgãos vegetativos de boldo miúdo, Plectranthus ornatus Codd. e malvariço, Plectranthus amboinicus (Lour.) Spreng. - Lamiaceae. Rev bras farmacogn. 2008;18(4):608-13.

Marchi JP, Tedesco L, Melo AC, Frasson AC, Sato SW. Curcuma longa L., o açafrão da terra, e seus benefícios medicinais. Arq ciênc Saúde UNIPAR. 2016;20(3):189-94.

Gomes EMC, Firmino AV, Pena RCM, Almeida SSMS. Efeito inibitório in vitro de extratos de Cinnamomum zeylanicum Blume no controle de Cylindrocladium candelabrum. Ciênc Florest. 2018;28(4):1559-567.

Silva GAO. Conhecimento farmacológico e etnobotânico de alunos do primeiro ano do ensino médio, numa escola pública do Município de João Pessoa, Paraíba. Rev Bras Gest Amb Sustent. 2017;4(8):381-93.

Published

2021-07-16

How to Cite

Iukava, L. K., Coradette, C. D. de S., Zago, P. M. J. J., Meotti, F. L., Perfeito, H. L. dos S. ., Otenio, J. K., Jacomassi, E., & Boleta-Ceranto, D. de C. F. (2021). Assessment of knowledge of Pharmacy students about medicinal plants and herbal medicines. ARCHIVES OF HEALTH INVESTIGATION, 10(7), 1134–1140. https://doi.org/10.21270/archi.v10i7.5220

Issue

Section

Original Articles