Morphological Sciences in the Teaching-Learning Process in Dentistry

Authors

  • Tiago Silva da Fonseca Doutor em Odontologia, Área de Endodontia (FOAr/UNESP); Mestre em Odontologia, Área de Endodontia (FOAr/UNESP); Especialista em Endodontia (UNIP/Manaus); Professor do curso de Especialização em Endodontia da Ceproeducar (Manaus/AM), Professor Professor do Curso de Graduação em Odontologia do Centro Universitário do Norte UniNorte, 69020-010 Manaus-AM, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8135-3075

DOI:

https://doi.org/10.21270/archi.v11i3.5372

Keywords:

Dentistry, Anatomy, Histology, Teaching, Learning

Abstract

Anatomy and Histology are the basis of Health Sciences, such as Dentistry, as they study structures and functions of the organism in a macroscopic and microscopic context, respectively, constituting the Morphological Sciences. The aim of this study is to understand and evaluate the teaching-learning process of Anatomy and Histology by students of the Dentistry course. The method adopted was a literature review on the importance of teaching Anatomy and Histology in Dentistry, in addition to active learning methodologies applicable to the teaching-learning process of these disciplines. Searches were carried out on Pubmed, Scielo, Lilacs and Google Scholar databases, using the keywords “dentistry”, “histology”, “anatomy” and “teaching”, in Portuguese and English, with no period limit. The data were interpreted qualitatively. Teaching-learning must be developed according to the cognitive, psychomotor and affective domains, in line with the educational objectives of the undergraduate course. Problem-Based Learning is an active methodology that promotes adequate and truly meaningful understanding by solving problem situations inherent to the profession. Electronic devices assist in the effective development of both disciplines. It is concluded that active learning methodologies can promote greater learning of Morphological Sciences, being essential for the future adequate performance in Dentistry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fiehn N-E. The basic science teaching experience in the Nordic countries. Eur J Dent Educ. 1998;2(3):115–23.

Martínez-Álvarez C, Sanz M, Berthold P. Basic sciences education in the dental curriculum in Southern Europe. Eur J Dent Educ. 2001;5(2): 63-6.

Callegaro AM, Rocha KM da. Organização didático-metodológica das aulas de Anatomia e Fisiologia Humana: comportamento e percepção dos estudantes. Educ Rev. 2016;59:251–62.

Zelles T, Varga G, Banoczy J. Basic science teaching in dentistry in Central/Eastern Europe. Towards harmonisation? Eur J Dent Educ. 1998;2(4):149-53.

Silva JH, Foureaux G, Sá MA, Schetino LPL, Guerra LB. O ensino-aprendizagem da anatomia humana: avaliação do desempenho dos alunos após a utilização de mapas conceituais como uma estratégia pedagógica. Ciênc Educ (Bauru). 2018;24(1):95-110.

Johnson S, Purkiss J, Holaday L, Selvig D, Hortsch M. Learning histology - Dental and medical students’ study strategies. Eur J Dent Educ. 2015;19(2):65-73.

Silva-e-Oliveira J, Furtado F. Quais fatores influenciam a taxa de aprovação na disciplina de Anatomia Humana? Rev Bras Educ Med. 2015;39(4):574-85.

Oliveira RCE, Tinôco JDS, Delgado MF, Andriola IC, Silva CMB, Lira ALBC. Estrategia educativa no ensino de anatomia humana aplicada à enfermagem. Avances en Enfermería. 2018;36(1):31-9.

Bardini VS dos S, Spalding M, Vasconcelos L, Silveira V, Salgado MA. Práticas pedagógicas no ensino de histologia: estratégias para incentivar o aluno na consolidação dos conhecimentos. Rev Bras Ens Sup. 2016;2(4):15–21.

Santa-Rosa JG, Struchiner M. Pesquisa e desenvolvimento de um ambiente virtual de aprendizagem de Histologia. Rev Bras Educ Med. 2011;35(2):289-98.

Vasconcelos DFP, Vasconcelos ACCG. Desenvolvimento de um ambiente virtual de ensino em Histologia para estudantes da saúde. Rev Bras Educ Med. 2013;37(1):132-37.

Souza CDF, Antonelli BA, Oliveira DJ. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação de profissionais da saúde. Rev UninCor. 2016;14(2):659-77.

Ferraz-Júnior AML, Miranda NR, Assunção R, Silva SA, Oliveira FAM, Oliveira RG. Percepção de estudantes de Odontologia sobre metodologias ativas no processo de ensino- aprendizagem. Rev ABENO. 2016;16(3):66–77.

Reul MA, Lima ED, Irineu KN, Lucas RSCC, Costa EMMB, Madruga RCR. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria - relato de experiência. Rev ABENO. 2016;16(2):62-8.

Farias CML, Carvalho RB, Liber LP, Belotti L, Pacheco KTS. Pensamento crítico e a formação de profissionais em Odontologia: uma revisão narrativa da literatura. Rev ABENO. 2016;16(1):73-87.

Zaroni FM, Strujak G, Magrin GL, Assunção LRS, Lima AAS, Fernandes A. Experiências de aprendizagem mais efetivas segundo acadêmicos de Odontologia. Rev ABENO. 2015;15(3):80-7.

Secco LG, Pereira MLT. Formadores em odontologia: profissionalização docente e desafios político-estruturais. Cien Saude Colet. 2004;9(1):113-20.

Baltazar MMM, Bastos CCBC, Werneck RI, Gabardo MCL, Moysés ST, Moysés SJ. Tensions and transformations in developing the university professor in Dentistry: a cross-sectional study. Rev ABENO. 2017;17(2):2-10.

Moraes GS, Mecca LEA, Jitumori RT, Dalmolin AC, Huller D, Wambier DS, Stadler RCL. A didática no ensino odontológico: percepções de docentes. Rev ABENO. 2018;18(2):27-36.

Lamers JMS, Baumgarten A, Bittencourt FV, Toassi RFC. Mudanças curriculares na educação superior em Odontologia: inovações, resistências e avanços conquistados. Rev ABENO. 2016;16(4):2-18.

Pinto ML, Mistro FZ, Uemura ST. Ensino baseado em problemas como prática pedagógica aplicada a alunos ingressantes no curso de Odontologia. Rev ABENO. 2016;16(3):28-35.

Rocha JS, Dias GF, Campanha NH, Baldani MH. O uso da aprendizagem baseada em problemas na Odontologia: uma revisão crítica da literatura. Rev ABENO. 2016;16(1):25-38.

Martelli A, Hunger MS, Delbim LR, Magalhães RA, Zavarize SF. Percepção dos acadêmicos dos cursos da área da saúde de uma Instituição de Ensino Superior acerca da Disciplina de Anatomia e sua influência na formação profissional. Arch Health Investig. 2019;8(7):336-41.

Salbego C, Oliveira EMD, Silva MAR, Bugança PR. Percepções Acadêmicas sobre o Ensino e a Aprendizagem em Anatomia Humana. Rev Bras Educ Med. 2015;39(1):23–31.

Costa GBF, Costa GBF, Lins CCSA. O cadáver no ensino da anatomia humana: uma visão metodológica e bioética. Rev Bras Educ Med. 2012;36(3):369-73.

Costa RDA, Almeida CMM, Nascimento JMM, Lopes PTC. Anato Mobile: desenvolvimento colaborativo de um sistema de aplicativos para o ensino e a aprendizagem de Anatomia Humana em cursos superiores da área da saúde. Acta Scientiae. 2016;18(2):456-69.

Moraes GNB, Schwingel PA, Silva-Júnior EX. Uso de roteiros didáticos e modelos anatômicos, alternativos, no ensino-aprendizagem nas aulas de Anatomia Humana. RIAEE. 2016;11(1):223-30.

Published

2021-08-29

How to Cite

Fonseca, T. S. da. (2021). Morphological Sciences in the Teaching-Learning Process in Dentistry. ARCHIVES OF HEALTH INVESTIGATION, 11(3), 544–548. https://doi.org/10.21270/archi.v11i3.5372

Issue

Section

Original Articles