Food Security Policy in Student Housing: Impact on the Academic Life of its Residents

Authors

  • Maria Cristina Rosifini Alves Rezende Professora Associada, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Departamento de Materiais Odontológicos e Prótese, 16015-050 Araçatuba -SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1327-9667
  • Caio Batista de Souza Acadêmico de Odontologia, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Odontologia de Araçatuba, 16015-050 Araçatuba -SP, Brasil https://orcid.org/0009-0003-2643-240X
  • João Pedro Justino de Oliveira Limírio PhD, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Departamento de Materiais Odontológicos e Prótese, 16015-050 Araçatuba -SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-8620-8480
  • Jéssica Marcela de Luna Gomes Professora Assistente Doutora, Departamento de Materiais Odontológicos e Prótese, Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (UNESP) 16015-050 Araçatuba - São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-2621-6200
  • Victor Perinazzo Sacchi Mestrando, Programa de Pós-Graduação em Odontologia, Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (UNESP) 16015-050 Araçatuba - São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9044-737X
  • André Pinheiro de Magalhães Bertoz Professor Assistente Doutor, Departamento de Odontologia Infantil e Social, Faculdade de Odontologia de Araçatuba, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (UNESP) 16015-050 Araçatuba - São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1746-3138

DOI:

https://doi.org/10.21270/archi.v14i1.6588

Keywords:

Universities, Education, Higher, Social Inequity

Abstract

Among the Student Assistance Policies, the Student Housing Program is an important strategy for student retention, guaranteeing equal opportunities to students in vulnerable situations from the perspective of social rights, providing the basic conditions for their permanence in the Higher Education Institution (HEI). Furthermore, to the extent that it ensures the necessary means for full academic performance, it contributes to the improvement of the University System, by preventing and/or eradicating school dropouts, especially when resulting from socioeconomic difficulties. Furthermore, affirmative actions that seek to inhibit food insecurity, allow healthy nutrition, strengthen the reception of university students in situations of socioeconomic vulnerability, separated from their support network and far from their city of origin, democratize the conditions for permanence, minimize social inequalities, and contribute to the promotion of social inclusion through Higher Education. This study reflects on the affirmative action carried out by student retention actions led by Student Housing and Food Security, in the search for overcoming and confronting inequality, from a perspective of justice and social equity.

Downloads

References

Carvalho JJ. A política de cotas no Ensino Superior: Ensaio descritivo e analítico do Mapa das Ações Afirmativas no Brasil. Brasília: Ministério da Educação/Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2016.

Alves Rezende MCR, Correa AS, Gasques BSS, Ladeia KRR, Silveira LSB, Santos LC. Ações no Espaço Universitário para Acesso ao Ensino Superior de Grupos Vulneráveis. Arch Health Invest. 2024;13(10):3090-3096.

Silveira LSB, Correa AS, Gasques BSS, Ladeia KRR, Santos LC, Bento VAA, et al. Espaço universitário: vivência e cidadania na perspectiva de ações para acesso ao ensino superior de grupos vulneráveis. In: Alves Rezende MCR, Guiotti AM, Salzedas LMP. Anais SimpOdonto 2022 -Simpósio em Odontologia da FOA/UNESP.Arch Health Invest. 2022;11(Spec Issue 12):31.

Schmitz Júnior S. Gestão universitária democrática: reflexões e proposições às universidades federais de Santa Catarina. Tese (Doutorado em Administração), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019

Pereira PAR, Amorim-Ribeiro BEM, Soares AB. Desafios e práticas na gestão de moradias universitárias públicas brasileiras. Ensaio: aval pol públ Educ. 2024; 32(124):e0244271.

Garrido EN. A experiência da moradia estudantil universitária: impactos sobre seus moradores Psicol cienc prof. 2015;35(3):726-739.

BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Fonte: Os Autores.http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm Acesso em: 24 nov. 2024.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm

Santos AF. O papel da política SANS da Unesp como pilar fundamental para a permanência estudantil [Monografia – Trabalho de Conclusão de Curso]. Franca: Faculdade de Ciências Humanas e Sociais; 2024.

Phillips E, McDaniel A, Croft A. Food Insecurity and Academic Disruption Among College Students. J Stud Aff Res Pract. 2018; 55:353-372.

van Woerden I, Hruschka D, Vega-Lόpez S, Schaefer DR, Adams M, Bruening M. Food Insecure College Students and Objective Measurements of Their Unused Meal Plans. Nutrients. 2019;11(4):904.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 5 out. 1988. Seção 1, p.1

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos>. Acesso em: 12 dez. 2024.

Dubick J, Mathews B, Cady C. Hunger on campus: The challenge of food insecurity for college students. Retrieved from National Student Campaign Against Hunger & Homelessness. 2016. Disponível em: <https://studentsagainsthunger.org/hunger-on-campus/>. Acesso em: 12 nov. 2024.

Bruening M, Argo K, Payne-Sturges D, Laska MN. The Struggle Is Real: A Systematic Review of Food Insecurity on Postsecondary Education Campuses. J Acad Nutr Diet. 2017;117(11):1767-1791.

Meza A, Altman E, Martinez S, Leung CW. "It's a Feeling That One Is Not Worth Food": A Qualitative Study Exploring the Psychosocial Experience and Academic Consequences of Food Insecurity Among College Students. J Acad Nutr Diet. 2019;119(10):1713-1721.e1.

Alves Rezende MCR, Souza CB. Relatório Final Bolsa COPE. Política de Segurança Alimentar e Nutrição Sustentável (SANS) na Moradia Estudantil: impacto sobre a vida acadêmica de seus residentes. Araçatuba: Faculdade de Odontologia de Araçatuba, UNESP – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2024.

FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis. Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Brasília. 2011. Recuperado: 30 nov 2024. Disponível: http://Disponível: http://http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1377182836Relatorio_do_perfi_dos_estudantes_nas_universidades_federais.pdf , em).

Lacerda IP, Valentin F. Impacto da Moradia Estudantil no Desempenho Acadêmico e na Permanência na Universidade. Psicol Esc Educ. 2018;22(2):413-423.

Osse CMC. Pródromos e Qualidade de Vida de Jovens na Moradia Estudantil da Universidade de Brasília [dissertação].Brasília: UNB, Universidade de Brasília, 2008.

Loofbourrow BM, Scherr RE. Food Insecurity in Higher Education: A Contemporary Review of Impacts and Explorations of Solutions. Int J Environ Res Public Health. 2023;20(10):5884.

Anderson A, Lazarus J, Anderson Steeves E. Navigating Hidden Hunger: An Exploratory Analysis of the Lived Experience of Food Insecurity among College Students. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(19):12952.

Baldan M. Cursinhos Pré-Vestibulares Populares e a potencialidade do seu projeto social: muito além da pandemia. Reveduc. 2024;18(1):e446059.

Moreira GO, Ferraresi FH, Carvalho EM, Amaral E. Inclusão social e ações afirmativas no ensino superior no Brasil: para quê? Ensino superior Unicamp. 2017;17:11/08/2017.

Carmo ME, Guizardi FL. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cad Saúde Pública 2018;34 (3):e00101417.

Santos MDC. Educação, cidadania e reconstrução de identidades. O caso da Cooperativa Stive Biko [dissertação]. Salvador: Faculdade de Educação (FACED), Universidade Federal da Bahia (UFBA); 1997.

Veloso TCMA,Maciel CE. Acesso e permanência na educação superior–análise da legislação e indicadores educacionais. Rev Educ Questão. 2015;51(37):224-50.

Mendes MT. Políticas de Reconhecimento e de Redistribuição na Permanência Estudantil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, 2020.

Published

2025-01-31

How to Cite

Alves Rezende, M. C. R., Souza, C. B. de, Limírio, J. P. J. de O., Gomes, J. M. de L., Sacchi, V. P., & Bertoz, A. P. de M. (2025). Food Security Policy in Student Housing: Impact on the Academic Life of its Residents. ARCHIVES OF HEALTH INVESTIGATION, 14(1), 72–78. https://doi.org/10.21270/archi.v14i1.6588

Issue

Section

Original Articles