Efficacy of virtual games as a physical therapy treatment in Parkinson's disease: an integrative review

Authors

  • Rodrigo Silva Perfeito Mestre em Ciências da Atividade Física e Diretor do Instituto Fisart, 20260-130 Rio de Janeiro-RJ, Brasil
  • Pâmella Dayanna César Santos Especialista em Traumato-Ortopedia pelo IAPS e Membro do Grupo de Estudos do Instituto Fisart, 20260-130 Rio de Janeiro-RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21270/archi.v10i8.5345

Keywords:

Parkinson Disease, Video Games, Physiotherapy

Abstract

Parkinson's disease (PD) is constituted by being neurodegenerative and progressive, which during its onset, affects dopaminergic neurons taking on the black and striated substance of the brain causing a reduction in dopamine levels, which in turn, gives in to compromised motor and emotional, such as: tremor, gait problems, stiffness, bradykinesia, body instability, depression, changes in mood and sleep. Traditional treatment is medicated by ingesting dopamine, however, the use of virtual reality has stood out as a complementary resource. Therefore, the objective of the research was to verify the effectiveness of virtual games in the treatment of PD. For this, we opted for an integrative review of studies published in the last 5 years in the databases: SciELO, PubMed, Lilacs and PEDro. For final considerations, it was possible to realize that virtual games are important tools for providing great results, playfulness and assiduity in the treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bovolenta T, Felício A. O doente de Parkinson no contexto das Políticas Públicas de Saúde no Brasil. Einstein. 2016;14(3):7-9.

Perfeito R. Método Pilates: Uma possível intervenção para a promoção da saúde no envelhecimento. 2. ed. - Rio de Janeiro: Kirios, 2021.

Ferreira J. et al . Gerontotecnologia para prevenção de quedas dos idosos com Parkinson. Rev Bras Enferm. 2019;72(suppl 2):243-50.

Costa ANF, Piazza L, Gregório EC, Santos APM, Mesquita KGF, Rosa Neto F. Efeitos dos programas de exercícios físicos e fisioterapia em indivíduos com Parkinson. Fisioter Bras. 2016;17(1):79-83.

Lunardi M, De Oliveira A, Freitas, F. Evolução das manifestações clínicas de pacientes com doença de Parkinson. Arq Catarin Med. 2020; 49(4):41-54.

Galvão C, Pimenta F. Dança para Parkinson: uma revisão de literatura. Actas do 12º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, Lisboa: ISPA. Instituto Universitário, 2018.

Silva LP, Duarte MPS, Souza CCB, Lins CCSA, Coriolano MGWS, Lins OG. Efeitos da prática mental associada à fisioterapia motora sobre a marcha e o risco de quedas na doença de Parkinson: estudo piloto. Fisioter Pesqui. 2019;26(2):112-19.

Nogueira PC, Silva AM, Kosour C, Reis LM. Efeito da terapia por realidade virtual no equilíbrio de indivíduos acometidos pela doença de Parkinson. Fisioter Bras, 2017;18(5):547-52.

Costa R, Ribeiro M. Utilização do Nintendo Wii: reabilitação virtual em pacientes com paralisia cerebral. Rev Psicol Saúde e Debate. 2018: 4(2):14-24.

Silva ME, Silva WM, Silva CAO, Silva JMM, Silva GCS, Silva ERB et al. Doença de Parkinson, exercício físico e qualidade de vida: uma revisão. BJD. 2020;6(9):71478-488.

Souza MFS, Bacha JMR, Silva KG, Freitas TB, Torriani-Pasin C, Pompeu JE. Effects of virtual rehabilitation on cognition and quality of life of patients with Parkinson’s disease. Fisioter mov. 2018;31:e003112, 2018.

Araújo LB, Freitas ACL, Campos JA, Guimarães JPK, Reis LM, Silva AM et al. Efeito da realidade virtual no recrutamento de fibras musculares e força muscular respiratória em pacientes com doença de Parkinson- estudo piloto. Fisioter Bras. 2020;21(4):343-54.

Nogueira MLC, Galvão ACDR, Almeida FEO, Calado TSA, Pimentel MM, Avelino MCF et al. Efeito da gameterapia sobre a capacidade cognitiva de indivíduos portadores de Doença de Parkinson. BJHR. 2020;3(5):12946-956.

Severiano MIR, Zeigelboim BS, Teive HAG, Santos GJB, Fonseca VR. Effect of virtual reality in Parkinson’s disease: a prospective observational study. Arq Neuro-Psiquiatr. 2018; 76(2):78-84.

Belchior L, Almeida L. Influência do uso do Wii Fit sobre o equilíbrio estático e a marcha na doença de Parkinson. Acta Fisiatr. 2020;7(2):107-12.

Nuic D, Vinti M, Karachi C, Foulon P, Hamme AV, Velter ML. The feasibility and positive effects of a customised videogame rehabilitation programme for freezing of gaitand falls in Parkinson’s disease patients: a pilot study. J Neuroeng Rehabil, 2018;15(1):31.

Carvalho AC, Souza MC, Biazini PLA, Furuta DT, Moliterno AH, Uliam NRSouza M. et al. A influência da realidade virtual sobre a velocidade da marcha e avaliação da satisfação de indivíduos com doença de Parkinson. Colloq Vitae. 2020;12(3):1-9.

Macêdo JLC, Rodrigues LRS, Rodrigues APCP, Alencar FJ, Lopes LAMR. Influência da realidade virtual no equilíbrio de pacientes hemiparéticos pós-ave. BJHR. 2020;3(4):10674-684.

Silva GLO, Ceron BM, Borba KM, Amaral DS, Marcelino JFQ, Coriolano MGWS et al. Repercussões do treinamento com realidade virtual não imersiva nas habilidades motoras manuais de pessoas com doença de Parkinson. Acta Fisiatr. 2019;26(1):43-8.

Oliveira LC, Lamounier EA, Andrade AO. Aplicação de Jogos Sério baseado em Realidade Virtual para Reabilitação de Pacientes com Doença de Parkinson por meio de uma Órtese de Punho. Anais do XXII Simpósio de Realidade Virtual e Aumentada (SVR). 2020,pp.306-12.

Santos LR, Sousa LR, Lopes CR, Dionísio J, Fenelon SB, Hallal CZ. Game terapia na Doença de Parkinson: influência da adição de carga e diferentes níveis de dificuldade sobre a amplitude de movimento de abdução de ombro. R bras Ci e Mov. 2017;25(4):32-8.

Silva ES, Cabral JSAS, Costa MC, Lopes LHB, Sousa TAA, Cardoso GA. Classificação da intensidade dos jogos Kinect Sports® em universitários através das variáveis hemodinâmicas e da percepção subjetiva de esforço. Motricidade. 2020;16(2):225-34.

Costa RCS, Silva Filho EM, Gomes CLA, Lima NMFV, Cacho RO, Cacho EWA et al. Treino de equilíbrio em pessoas com doença de Parkinson com uso de realidade virtual. Fisioter Bras, 2018;19(3):368-76.

Pimentel PT, Soares RR. O efeito da realidade virtual no equilíbrio de idosos. Saúde Dinâmica, 2020;2(4).

Published

2021-07-16

How to Cite

Perfeito, R. S., & Santos, P. D. C. (2021). Efficacy of virtual games as a physical therapy treatment in Parkinson’s disease: an integrative review. ARCHIVES OF HEALTH INVESTIGATION, 10(8), 1337–1342. https://doi.org/10.21270/archi.v10i8.5345

Issue

Section

Original Articles