Dentistry Students' Perceptions Regarding the Role of Extension for Professional Training: Literature Review

Authors

  • Laís Cristina da Silva Graduada em Odontologia, Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5070-571X
  • Tânia Harumi Uchida Professora Doutora, Departamento de Medicina Oral e Odontologia Infantil (MOOI) Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8170-1092
  • Lirian Adriana Maria Pereira da Silva Técnica em Saúde Bucal, Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR, Brasil
  • Hélion Leão Lino Junior Professor Doutor, Departamento de Medicina Oral e Odontologia Infantil (MOOI) Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR, Brasil
  • Maura Sassahara Higasi Professora Doutora, Departamento de Medicina Oral e Odontologia Infantil (MOOI) Universidade Estadual de Londrina (UEL) Londrina – PR, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5639-5193

DOI:

https://doi.org/10.21270/archi.v12i1.5834

Keywords:

Education, Higher, Health Education, Oral Health, Dentistry, Community-Institutional Relations

Abstract

Introduction: University Extension is an important strategy to change the traditional teaching style, providing students with the opportunity to learn in different realities. Aim: To identify the perception of students of Dentistry courses on extension projects (EP) related to oral health in the process of learning and professional training. Methods: A literature review was carried out in Pubmed, Virtual Health Library, Scielo and Google Scholar databases, using the descriptors: higher education; Health education; oral health; dentistry; community-institution relations. Inclusion criteria were: qualitative studies and surveys related to EP, oral health and dental students; complete works available in full; Portuguese or English language and without restriction as to the year of publication. Results: The search resulted in 289 articles and after analyzing titles, abstracts and checking the inclusion criteria, three scientific articles were included. It can be seen that the EP are important for professional training, enabling greater contact with the population and the community. In addition, extension activities place students in different situations that allow the transmission and absorption of knowledge in a humanized way, with a significant increase in their communication skills, which are essential qualities in their future professional practice. Conclusion: Extension projects are undeniably a great promoter of exchanges of experiences between the university and the community, contributing to the professional training of students in Dentistry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Educação. Plano Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC. Edição Atualizada Brasil 2000/2001. Brasília: ME, 2002.

Fadel CB, Bordin D, Kuhn E, Martins LD. O impacto da extensão universitária sobre a formação acadêmica em Odontologia. Interface - Comunic Saude Educ. 2013;17(47):937-46.

Borato A, Pereira MVS, Bordin D, Martins AS, Fadel CB. Valoração das práticas de ensino, pesquisa e extensão entre concluintes de Odontologia. Rev ABENO. 2018;18(1):103-15.

Silva TS, Matos CHC, Costa MOS, Miranda RCG, Bezerra ARTL, Santos CML, Fernandes GMCBS, Santos Neto JD, Silva MCN, Sarmento MELM, Araújo ALCA, Monteiro NR. Relato de experiência do projeto de extensão universitária remota: Readaptações - Um olhar resiliente em meio a pandemia. Res Soc Dev. 2021;10(8):1-6.

Ferreira RC, FioriniI VML, CrivelaroI E. Formação profissional no SUS: o papel da Atenção Básica em Saúde na perspectiva docente. Rev bras educ med. 2010;34(2):207-15.

Silva MAM, Amaral JHL, Senna MIB, Ferreira EF. O Pró-Saúde e o incentivo à inclusão de espaços diferenciados de aprendizagem nos cursos de odontologia no Brasil. Interface - Comunic Saude Educ. 2012;16(42):707-17.

Bulgarelli AF, Roperto RC, Mestriner SF, Mestriner W. Dentistry students' perceptions about an extramural experience with a Brazilian indigenous community. Indian J Dent Res. 2012;23(4):498-500.

Santos KT, Ferreira L, Batista RJ, Bitencourt CTF, Araújo RP, Carvalho RB. Percepção discente sobre a influência de estágio extramuro na formação acadêmica odontológica. Rev Odontol UNESP. 2013;42(6):420-25.

Ribero MA, Cavalcante ASP, Albuquerque IMN, Vasconcelos MIO, Teófilo FKS. Vivências e estágios na realidade do sistema único de saúde (VER-SUS) como agente promotor de mudanças na formação de graduação e nas práticas profissionais. Saúde transform soc. 2016;7(1):109-19.

Saliba NA, Saliba O, Moimaz SAS, Garbin CAS, Arcieri RM, Lolli LF. Integração ensino-serviço e impacto social em cinquenta anos de história da saúde pública

na Faculdade de Odontologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rev Gaúch. 2009;57(4):459-65.

Paiva DFF, Lira KBF, Pinheiro JC, Silva GG, Araújo MA, Souza LC. Contribuição do projeto de extensão universitária “formando sorrisos” para a formação do estudante de odontologia. Rev Ciência Plural. 2020;6(2):192-204.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes curriculares nacionais do curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União, Brasília, 2002.

Nunes AM. A importância da comunicação com profissionais de saúde: o olhar dos usuários na atenção primária à saúde no interior de Portugal. Saúde em Redes. 2019;5(2):113-21.

Noro L. Como estruturar um currículo integrado num curso de odontologia? Rev Ciência Plural. 2019;5(1)1-17.

Navarro ASS, Guimarães RLS, Garanhani ML. Trabalho em equipe: o significado atribuído por profissionais da estratégia de saúde da família. Rev Min Enferm. 2013;17(1):61-68.

Santos SPF, Ranghetti DS, Gascho JA. Inclusão digital com idosos: projeto de extensão para educação integral. Cataventos. 2014;6(1):156-75.

Moimaz SAS, Bordin D, Gomes AMP, Fadel CB, Garbin CAS, Saliba NA. Extensão universitária na ótica de acadêmicos: o agente fomentador das Diretrizes Curriculares Nacionais. Rev ABENO. 2015;15(4):45-54.

Published

2023-01-31

How to Cite

Silva, L. C. da ., Uchida, T. H., Silva, . L. A. M. P. da, Lino Junior, H. L., & Higasi, M. S. (2023). Dentistry Students’ Perceptions Regarding the Role of Extension for Professional Training: Literature Review. ARCHIVES OF HEALTH INVESTIGATION, 12(1), 98–102. https://doi.org/10.21270/archi.v12i1.5834

Issue

Section

Original Articles